Google+ expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Jumaat, 13 Disember 2013

LATIT DAN DIPAT : KEPENTINGANNYA DI LAPANGAN YANG KITA TAK SEDARI




Apakah LATIT dan DIPAT ? Bagi pembaca-pembaca yang merupakan jurukur tanah atau pelajar bidang ukur tanah semestinya dah tahu. Tapi bagi mereka-mereka yang tak tahu pula, secara ringkasnya LATIT dan DIPAT ini adalah merupakan perbezaan jarak dalam paksi X & Y mengikut sistem pemetaan yang berpandukan arah Utara. Dan bagi penggunaan mengikut sistem peta dunia atau GPS pula ia lebih dikenalI sebagai perbezaan jarak dalam garisan LATITUTE dan LONGITUDE.


LATIT : beza jarak paksi Y antara dua titik ( + U / S -)

DIPAT : beza jarak paksi X antara dua titik ( + T / B - )  

Entri aku kali ini adalah tercetus dari kecuaian aku sewaktu hendak pergi buat kerja di site. Aku terlupa bawa kalkulator program tapi mujurlah kebanyakan telefon zaman sekarang telah sedia ada perisian kalkulator di dalamnya samada dalam mod biasa atau pun kalkulator sainstifik.


Kepentingan Latit dan Dipat adalah :-

1.) untuk mengira 'jarak' antara 2 titik
2.) untuk mengira 'bearing' antara 2 titik
3.) untuk mengira 'kordinit'
4.) untuk mengira 'tikaian lurus' control traverse
5.) untuk mengira 'luas' rangkuman traverse tersebut

Jumaat, 21 Jun 2013

KERJA UKUR KEJURUTERAAN : MARINE PILING



SISTEM 2 ANGLE DALAM UKUR KEJURUTERAAN MARIN


Hai.. selamat bertemu kembali. Maaf kerana lama tak kirim entri baru kesini.

Tanpa berlengah lagi mari kita ikuti pula cerita disebalik entri ini. Pada tahun 2000 aku mendapat satu tawaran kerja yang tak mampu aku tolak kalau dikira dari segi gaji atau keseronokan bekerja. Satu pengalaman baru kerana buat pertama kali aku akan terbabit dalam kerja2 ukur tanah dan laut. Dan projek pertama itu adalah kerja2 mendalamkan laluan kapal dan juga membuat jeti 220m panjangnya di Naval Dockyard, TLDM Lumut, Perak.

Untuk pengetahuan anda semua, TLDM Lumut adalah pengkalan bagi tentera laut yang terpenting sekali di Malaysia. Jadi dari segi keselamatan aku tak dapat nak jelaskan dengan lebih terperinci kat sini bagaimana keadaan tempat tu. Cukuplah sekadar aku gambarkan sebagai terkawal ketat dengan 4 gate pass, luas & besar, cantik, ramai penghuni dan ada stadium bolasepak yang boleh bermain pada waktu malam saja dah boleh gambarkan betapa besarnya tempat ni.

Lumut adalah pekan kecil yang sedang meningkat menjadi bandar ketenteraan dan bandar pelancongan yang letaknya dihujung kuala Sungai Dinding. Boleh kesana melalui Kuala Lumpur menerusi jalan pantai barat melalui Klang - Kuala Selangor - Hutan Melintang - Setiawan - Lumut. Atau menerusi Ipoh - Setiawan - Lumut. Dan dari arah Pulau Pinang melalui Butterworth - Changkat Jering - Setiawan - Lumut.

Ahad, 6 Januari 2013

2012 : PROJEK JETI 3 PULAU NEGERI JOHOR YANG AMAT MENYIBUKKAN




ALHAMDULILLAH....

Tahun 2012 telah berlalu dan sekarang kita sudah pun berada di tahun 2013. Terasa peredaran waktu dan masa semakin hari semakin cepat dan tanpa aku sedari ( walaupun setiap hari aku lihat kalendar dan jam ) sudah 8 bulan aku tidak menulis sebarang entri baru di sini. Dan dalam tempoh 8 bulan ini juga aku hanya sekadar singgah menjawap pertanyaan dan komen dari kalangan pembaca saja.

8 bulan yang aku tinggalkan itu bukanlah kerana aku sudah tidak ada cerita atau ilmu yang mahu aku kongsikan tetapi adalah 8 bulan yang amat sibuk bagi ku. Selama 8 bulan itu aku terbabit dalam kerja-kerja kejuruteraan marin yang membabitkan kerja membuat jeti pelancongan bagi pihak Kementerian Pelancongan dan di bawah seliaan Kementerian Kerja Raya ( JKR ) di 3 buah pulau sekitar perairan daerah Mersing, Johor Darul Takzim.

3 pulau yang aku maksudkan itu adalah Pulau Aur, Pulau Besar dan juga Pulau Sibu yang mana kesemuanya terletak dalam daerah Mersing dan juga merupakan Taman Laut Negeri Johor yang telah diwartakan. Mungkin tak ramai yang tahu apa itu 'Taman Laut' sebenarnya. Jika di darat kita tahu ada taman perumahan kerana terdapat banyak rumah di dalamnya, taman bunga kerana terdapat banyak pokok bunga dan sebagai tempat untuk beriadah, berehat dan berlepak, tempat untuk 'ringan ringan' serta tempat untuk bermadu kasih asmara serta rindu dendam juga tempat dimana 'Pak Haji' jabatan agama Islam sibuk dengan tugas menangkap pasangan beragama Islam yang tak segan silu melakukan maksiat khalwat.

KLIK FOTO UNTUK MAKLUMAT PERKHIDMATAN KAMI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...