Google+ expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Isnin, 20 Jun 2016

THE SURVEYOR : Menjadi Seorang Jurukur Tanah Part 2


بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 




Ini cuma pendapat peribadi penulis saja mengenai Surveyor. Pendapat ini terbit dari hasil pengalaman peribadi penulis sendiri yang lebih 20 tahun dalam bidang ukur tanah bermula dari zaman surveyor masih dipanggil 'kerani', buat kerja 'traverse' masih gunakan 'rantai', buat 'leveling' masih gunakan 'setaf gajah' dan 'tali plumbob' adalah alat yang terpenting sekali jika nak mendapatkan hasil misclose bearing yang terbaik.

Dulu-dulu setiap kaki tripod tak kiralah samada yang di depan untuk buat station baru, yang di belakang untuk ikat back bearing atau yang di tengah yang dipasang dengan kompas ( sebutan bagi alat ukur dulu2 ) semua mesti kena gantung tali plumbob. Biasanya untuk yang dibelakang tak pakai tripod, tapi pakai 'kayu kaki tiga' yang dibuat sendiri guna batang penyapu.

Walau apapun teknologi yang datang dan pergi dalam bidang ukur tanah, apabila tidak lagi bercakap tentang 'bearing' tentang 'jarak' tentang 'datum' tentang 'batu sempadan' maka ini bukanlah surveyor yang sejati tetapi lebih merupakan operator peralatan atau operator pemproses data saja. Budaya dan jiwa seorang surveyor telah tiada lagi hilang hasil teknologi yang digunakan. Buku 555 dan kalkulator tidak lagi dibawa kemana saja. Budaya suka meminta dari orang lain berkembang mengatasi budaya belajar menuntut ilmu dengan dicatit nota.

Mungkin kerana inilah agaknya masyarakat sekarang makin memandang rendah kepada surveyor hinggakan panggilan 'kerani' pun sudah tidak pernah lagi dipanggil kepada kita. Walau pun berperanan penting serta berjasa besar tetapi profesion surveyorlah yang paling kurang sekali mendapat perhatian di mana-mana pun sekarang ini....titik

( nukilan hasil menunggu waktu sahur )


Jurukur Tanah BaganBeachBoy ingin mengucapkan


"SELAMAT BERPUASA DI BULAN RAMADHAN"

SEKIAN TERIMA KASIH


SHARING IS CARING

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PERINGATAN :-

PEMBACA yang mahu menulis di ruang komen PERLU MENULIS nama ID atau menulis 'NAMA SAMARAN'. Sebarang ulasan dan pertanyaan dari 'TANPA NAMA' akan dihapuskan. Penggunaan bahasa perlulah yang penuh DAN berhemah. Penulisan dengan gaya BAHASA SMS yang tidak difahami AKAN DIHAPUSKAN

KLIK FOTO UNTUK MAKLUMAT PERKHIDMATAN KAMI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...