Google+ expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Isnin, 29 Ogos 2016

UKUR TANAH : KEPENTINGAN MEMBUAT PELAN PECAH BAHAGIAN

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 


Salam Sejahtera dan Salam Merdeka.

Bersempena dengan sambutan ulangtahun hari kemerdekaan Malaysia yang ke 59 pada 31 Ogos, 2016 ini, penulis memang sengaja memilih tajuk artikel mengenai kepentingan membuat atau menyediakan pelan pecah bahagian ada bersebabnya dan penulis tujukan artikel ini khas untuk pemilik-pemilik tanah persendirian yang berkongsi hakmilik tanah beramai ramai di dalam satu geran. Atau untuk lebih mudah faham, satu geran tanah yang mempunyai banyak nama tuan tanah yang berkongsi hakmilik ke atas tanah tersebut dan memiliki jumlah bahagian yang tidak sama luas di antara satu sama lain.

Bagaimanakah boleh terjadi satu geran tanah tapi mempunyai banyak nama yang dituliskan di dalam mukasurat kedua geran tanah sebagai pemilik yang berhak ke atas tanah tersebut..?

---------------------------------------------------------------------------------

> RUANGAN PENGIKLANAN <

Jika anda merancang hendak mendapatkan khidmat Jurukur Tanah untuk mengukur tanah anda atau menyediakan pelan tanah, anda boleh mendapatkan penerangan lanjut mengenai perkhidmatan yang kami sediakan berserta anggaran harga kos upah ukur tanah dengan pergi ke link yang kami sediakan di bawah.

KLIK ayat biru di bawah...


"JURUKUR TANAH BAGANBEACHBOY"

"Perkhidmatan Jurukur Tanah secara ONLINE di hujung jari anda"

NOTIS PENGIKLANAN

Kadar harga tempahan ruangan iklan di sini :

( Minggu / RM 50 )
( Bulan / RM 200 )


---------------------------------------------

KENAPA TERDAPAT GERAN TANAH YANG BERKONGSI BANYAK NAMA DI DALAMNYA

Penulis tak akan menghuraikan satu persatu punca terjadi begitu kerana terdapat banyak alasannya dan sejarahnya. Tetapi apa yang penulis nak tumpukan hanyalah kepada 2 sebab yang biasa terjadi yang berlaku di setiap hari dan tidak akan pernah ada pengakhirannya.

Pertama, akibat dari proses penurunan hak kepada pewaris. Pada asalnya geran tanah itu hanya mempunyai 1 nama pemilik sahaja tetapi apabila berlaku kematian pada pemilik tanah tersebut maka hak ke atas tanah itu akan diperturunkan pula kepada suami, isteri dan anak-anaknya. Contohnya, apabila seorang lelaki yang telah berkahwin dan mempunyai anak 4, dia memiliki sebidang tanah dan dia telah meninggal dunia maka namanya sebagai pemilik tanah di dalam geran tanah akan digantikan pula dengan nama isterinya dan juga nama setiap anak-anaknya yang perlu dibuktikan melalui sijil perkahwinan dan juga sijil surat beranak yang sah.

Secara perkiraan mudah, hakmilik ke atas tanah tersebut akan diberikan kepada 5 nama iaitu nama bekas isteri dan 4 anaknya dengan masing-masing akan dituliskan mempunyai seorang 1/5 bahagian di dalam geran tanah. Apabila isterinya pula meninggal dunia maka bahagian miliknya yang 1/5 itu akan dibahagikan pula kepada 4 anak tadi. Maka geran tanah akan dipinda sekali lagi dengan membuang nama si isteri dan hakmilik anak-anaknya akan dipinda menjadi seorang 1/4 bahagian pula.

Proses penurunan hakmilik tanah secara wasiat atau pusaka ini tidak akan terhenti disitu saja. Jika salah seorang dari anak yang mempunyai 1/4 bahagian itu meninggal dunia pula maka hakmiliknya akan turut diperturunkan pula kepada saudaranya yang lain atau pun kepada suami atau isterinya dan juga anak-anaknya. Inilah punca utama mengapa satu geran tanah itu mempunyai banyak nama.

( Nota : Bagi pemilik tanah yang beragama Islam, proses penurunan hakmilik tanah setelah berlaku kematian kepada pemiliknya, tanah itu akan dibuat pembahagian secara hukum 'Faraid' oleh pihak Pejabat Pusaka Kecil, Pejabat Tanah Daerah )

Kedua, akibat dari aktiviti jual beli tanah. Contohnya, ada seorang tuan tanah yang mempunyai tanah seluas 4 ekar dengan hanya namanya sahaja di dalam geran tanah lot tersebut. Dia bercadang mahu membina rumah di atas tanah tersebut tetapi tidak mempunyai modal wang yang cukup. Lalu dia pun menawarkan separuh daripada tanah hakmiliknya itu kepada siapa-siapa yang mampu dan mahu membeli. Setelah dijual separuh tanahnya maka geran tanah akan dipinda dengan memasukkan nama pembeli tanah tersebut dan sekarang hakmilik ke atas tanah itu akan menjadi 2 nama dengan masing-masing mempunyai 1/2 bahagian yang bersamaan dengan masing-masing memiliki tanah seluas 2 ekar. Dengan wang hasil jualan separuh hakmilik tanah tersebut, si pemilik asal pun membinalah sebuah rumah di atas bahagiannya. 

Kemudian pula si pembeli tanah tadi ingin membuka sebuah perniagaan tetapi tidak mempunyai cukup modal. Lalu dia pun menawarkan separuh daripada hakmiliknya yang 2 ekar itu kepada kawannya yang berminat. Apabila proses jual beli antara mereka selesai maka sekarang geran tanah itu akan dipinda sekali lagi kepada 3 nama. Pemilik asal mempunyai 1/2 bahagian bersamaan 2 ekar, pembeli tanah mempunyai 1/4 bahagian dan kawannya juga mempunyai 1/4 bahagian yang bersamaan seorang 1 ekar.

Aktiviti jual beli tanah inilah yang menjadi penyebab kedua terbanyak kenapa satu geran tanah itu mempunyai banyak nama di dalamnya.

OK lah.. selepas mukadimah yang panjang mengenai punca terdapat banyak nama dalam satu geran tanah sekarang penulis akan perjelaskan pula tujuan artikel ini ditulis iaitu berkenaan pentingnya membuat pelan pecah bahagian bagi tanah yang berkongsi banyak nama dalam satu geran tanah.

Pengalaman penulis yang berhadapan dengan banyak karenah tuan-tuan tanah yang tidak berpuashati dengan garisan sempadan tanah yang dikongsi dengan jiran sebelah dan juga daripada banyak pertanyaan yang penulis terima mengenai garisan sempadan yang berubah-ubah setiap kali di ukur semula, inilah puncanya mengapa penulis memilih isu garis sempadan tanah yang dikongsi bersama dan penulis menegaskan bahawa urusan membuat atau menyediakan 'Pelan Pecah Bahagian' ini adalah sangat penting. Kepentingan pelan ini yang utama adalah ia dapat mengelak atau menghindari daripada terjadinya pergaduhan sesama jiran, sesama adik beradik hingga terdapat kes yang dibawa ke balai polis dan pejabat peguam dan hanya akan berakhir apabila hakim memberikan keputusan penghakiman di mahkamah hanyalah disebabkan oleh satu isu kecil sahaja iaitu garisan sempadan tanah yang bertindih.

Di dalam geran tanah yang mempunyai banyak nama, apa yang dituliskan oleh pihak pejabat tanah sebagai hak pemilik-pemilik tanah itu hanyalah merupakan keluasan bahagiannya sahaja tetapi di dalam pelan tanah untuk lot tanah tersebut pada mukasurat belakang geran tanah itu tidak pula ditandakan dimanakah terletaknya bahagian mereka dan dari mana hingga kemanakah sempadan bahagian mereka. Jadi buat menambah pemahaman akan isu ini perlu anda tahu, bagi keluasan tanah yang sama, bentuknya boleh berubah ubah dan tidak sama. Maksudnya panjang dan lebar tanah itu boleh berubah dan tidak sama walaupun dari segi luas ia adalah sama. 

Contohnya, 2400 kaki persegi ( kp ). 

Lebar tanah 40 kaki dengan panjang tanah 60 kaki adalah 2400 kp.

40 kaki X 60 kaki = 2400 kp

Tetapi, lebar tanah 30 kaki dengan panjang tanah 80 kaki juga adalah 2400 kp.

30 kaki X 80 kaki = 2400 kp

Dan, lebar tanah 48 kaki dengan panjang tanah 50 kaki juga adalah 2400 kp.

48 kaki X 50 kaki = 2400 kp

Jadi inilah maksud penulis bahawa walaupun tanah itu mempunyai luas yang sama tetapi bentuknya boleh berubah dan boleh jadi tidak sama.

Inilah punca banyak terjadi masalah garisan sempadan yang berubah ubah tidak sama tempat apabila di ukur semula. Boleh dikatakan kebanyakan masalah garisan sempadan tanah ini adalah berpunca daripada penandaan untuk garisan sempadan bahagian masing-masing tanpa menggunakan pelan pecah bahagian yang sama yang digunakan oleh kesemua pemilik-pemilik tanah tersebut. 

Kerap terjadi apabila seorang pemilik tanah yang berkongsi dengan orang lain mahu menandakan bahagiannya tetapi dia tidak mahu membuat pelan pecah bahagian untuk kesemua pemilik tanah yang lain dengan alasan mereka yang lain tidak mahu mengeluarkan wang untuk melukis pelan dan penandaan sempadan. Jadi dia hanya mahu ditandakan keluasan bahagiannya sahaja. Kemudian pemilik tanah yang lain pulak membuat yang sama, tanpa pelan dia pun cuma mahu tandakan keluasan bahagiannya saja. Inilah bakal menjadi masalah kepada garisan sempadan tanah yang berkongsi geran ini.

Bagi seorang jurukur tanah yang telah berpengalaman luas dalam hal penandaan bahagian, jurukur tanah ini pasti akan bertanyakan kepada pemilik tanah samada sebelum ini pernahkah dibuat pelan pecah bahagian. Jikalau pernah dibuat, pemilik tanah perlulah memberikan salinan pelan tersebut kepada jurukur kemudian barulah jurukur tanah itu akan menandakan bahagiannya mengikut pelan yang telah sedia ada itu.

Tetapi jika belum pernah dibuat pelan pecah bahagian maka jurukur tanah tersebut perlulah melukis satu pelan pecah bahagian yang baru yang didalamnya perlulah juga dilukiskan garisan sempadan bahagian tanah hakmilik pemilik tanah yang lain. Tuan tanah yang mengupah jurukur tanah itu perlulah berbincang dengan pemilik yang lain dan berkongsi jumlah bayaran yang perlu dibayar bagi penyediaan pelan pecah bahagian tersebut. Jikalau pemilik tanah yang lain tidak mahu menandakan bahagiannya itu tidak menjadi masalah. Apa yang perlu adalah kesemua pemilik tanah itu berkongsi bayaran untuk penyediaan pelan pecah bahagian sahaja. Kemudian pelan pecah bahagian itu hendaklah diberikan satu salinan kepada setiap pemilik tanah yang lain supaya apabila mereka hendak menandakan bahagian hakmilik mereka nanti, mereka akan gunakan pelan yang sama yang telah dibuat itu. 

Jika pelan pecah bahagian untuk lot tanah tersebut telah dibuat dan dipersetujui oleh kesemua pemilik tanah maka barulah tidak timbul masalah dari segi garis sempadan yang tidak sama tempat atau bentuk tanah yang tidak sama dan boleh berubah ubah setiap kali ditandakan bahagian mereka.

Mungkin tak kesemua pemilik tanah yang berkongsi geran akan setuju untuk mengeluarkan kos bagi jurukur tanah membuat penandaan sempadan bahagian masing-masing tetapi kos bagi penyediaan pelan pecah bahagian bukannya mahal sangat pun jika dikongsi bayar.

Pelan pecah bahagian yang penulis tunjukkan sebagai contoh di atas cuma berharga RM 400 bagi penyediaannya. Jika dikongsi bayarannya oleh kesemua 8 pemilik tanah itu, seorang pemilik tanah hanyalah perlu membayar RM 50 sahaja. Dengan RM 50 yang mereka bayar kepada jurukur tanah untuk melukis pelan pecah bahagian tanah mereka, pada bila-bila masa pun jika mana-mana pemilik tanah mahu menandakan bahagiannya, pelan pecah bahagian sudah ada dan mereka tidak akan bergaduh lagi sesama mereka dan tidak akan ada perasaan tidak puashati lagi akibat garisan sempadan tanah mereka bertindih atau ada yang telah diambil oleh pemilik tanah yang lain.

Dengan adanya pelan pecah bahagian di dalam simpanan mereka, walaupun 10 atau 20 atau 30 tahun yang akan datang pun garis sempadan tanah bahagian mereka tetap akan sama tempatnya dan boleh ditandakan semula jika hilang penandanya.

Jadi inilah pentingnya dibuat pelan pecah bahagian dan disimpan pelan yang sama oleh setiap pemilik tanah untuk geran tanah yang berkongsi banyak nama. Setiap garisan sempadan tanah mereka akan terjaga dan tiada lagi perasaan tidak puashati sesama jiran ataupun pergaduhan akibat daripada garisan sempadan tanah yang tidak sama tempat dan berubah ubah setiap kali di ukur semula.

Bagi pemilik tanah yang mahu membuat pelan pecah bahagian walaupun tidak mahu membuat penandaan sempadan tanah, anda boleh menghubungi pihak kami dan berbincang. Selain dari membuat kerja ukur tanah kami juga menyediakan perkhidmatan melukis pelan tanah yang mengikut kemahuan pemilik tanah.

Untuk menghubungi kami sila klik di bawah ini

"JURUKUR TANAH BAGANBEACHBOY"

SEKIAN TERIMA KASIH

15 ulasan:

  1. jika sebuah lot tanah yang besar contoh nya setengah ekar..dan diatas tanah tersebut telah dibina empat biji rumah..banglo,,semi d,,banglo,,rumah kayu..dan nama didalam geran hanya lah dua,,tetapi setiap rumah diatas tanah tersebut berlainan pemilik..contoh nya penama didalam geran hanya memilik satu rumah seorang..dan rumah2 yg lain kepunyaan anak tuan tanah..bolehkah dipecahkan bahagian setelah rumah telah dibina diatas tanah tersebut

    BalasPadam
    Balasan
    1. Masih boleh dibuat pecahan bahagian tetapi setiap rumah yang telah ada dibina di atas tanah tersebut perlulah di ukur dan ditandakan di dalam pelan dahulu kemudian barulah di lukiskan garisan sempadan pecah bahagian yang paling sesuai yang boleh dibuat dan dapat mengelakkan daripada garisan sempadan itu melintasi lantai atau dinding mana-mana satu rumah tersebut.

      Proses ukur ini dinamakan sebagai "Ukuran Offset Rumah/Bangunan" yang perlu dibuat terlebih dahulu sebelum boleh dibuat pelan Pecah Bahagian dan dibuat tandaan sempadan pecah bahagian di tanah.

      Padam
  2. Tuan, sekiranya geran Tanah mempunyai satu nama sahaja iaitu nama ibu dan hendak pecahkan nama kepada anak2 seramai 5 orang tetapi hny seorg anak sahaja yg ingin membuat pecahan sempadan dan memiliki geran diatas namanye sahaja, bagaimana dengan 4 lagi nama yang lain. adakah terlibat dlm proses / perlu buat bayaran utk proses pecah sempadan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sudah saya beri peringatan jika membuat komen dan pertanyaan dengan menggunakan ID Tanpa Nama seperti anda, komen itu akan dibuang tanpa disiarkan disini.

      Tapi kerana isu yg anda tanyakan berkenaan 'pecahan bahagian' yang melibatkan proses 'pecah geran' maka saya siarkan buat panduan dan info kepada pembaca yang lain.

      Jika anda ingin membuat pecah bahagian dan seterusnya pecah geran untuk mendapatkan geran individu, anda mestilah mengikut langkah-langkah berikut terlebih dahulu.

      1.) Buatkan permohonan memasukkan nama-nama kesemua pemilik tanah yg baru dahulu secara pemberian 'kasih sayang' dari ibu kepada anak-anaknya yg 5 itu

      2.) Setelah dimasukkan nama dan masing2 tahu luas bahagian masing2, buatkan proses kedua iaitu menyediakan pelan 'pecah bahagian' yang rasmi

      3.) Perlu anda tahu keluasan minima bagi mendapatkan geran individu untuk tanah dari jenis pertanian adalah 0.25 ekar atau 1/4 ekar

      4.) Jika bahagian anda tidak mempunyai luas tersebut maka anda perlulah membuat proses menukar status kegunaan tanah daripada pertaniaan kepada kediaman

      5.) Proses bagi menukar status kegunaan tanah serta mendapatkan geran berasingan boleh dibuat serentak tetapi perlu anda tahu selain daripada bayaran untuk Jurukur Berlesen serta yuran proses permohonan Pejabat Tanah anda juga perlu membayar premium 15% nilai tanah yg mahu ditukar status itu kepada kerajaan

      6.) Oleh kerana anda seorang saja yg mahu pecahkan geran berasingan daripada geran asal maka segala kos yg terlibat adalah perlu ditanggung oleh anda seorang sahaja.

      7.) Selepas permohonan tersebut diluluskan maka anda akan mendapat geran baru berasingan dengan nombor lot yang baru manakala saudara anda yg lain akan mendapatkan kembali geran lama dengan nombor lot yg sama tetapi telah dibuat pindaan dari segi keluasan tanah, garisan sempadan dan juga jumlah cukai tahunan terkini selepas pindaan

      Harap anda faham

      Padam
  3. Tuan Nick,
    Amat kagumi dengan perkongsian Tuan.
    Insyaallah saya akan memohon perkhidmatan Tuan suatu hari nanti

    BalasPadam
  4. tuan Nick, saya ada tanah di johor..harga pasaran tanah tersebut dalam anggaran 1.2 -1.4 juta..luas tanah tu 0.9231 hektar dan bahagian saya 1/4. 1/4 lagi nama makcik yg dah meninggal dan 1/2 lagi nama atuk yang juga telah meninggal. bolehtak sekiranya saya nak pecah bahagian saya dan dapatkan geran persendirian serta berapa kosnya? status tanah adalah pertanian.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Luas minima bagi tanah dari jenis pertanian untuk mendapatkan geran berasingan adalah 0.25 ekar ( suku ekar ). Luas bahagian anda iaitu 1/4 bahagian adalah bersamaan dengan 0.57 ekar daripada luas keseluruhan lot tanah tersebut iaitu 0.9231 hektar bersamaan dengan 2.28 ekar. Oleh itu bahagian anda itu tidak halangan jikalau anda nak pecahkan geran berasingan. Tetapi yang menjadi masalah sekarang adalah penama lain yang berkongsi hakmilik dengan anda iaitu makcik ( 1/4 bahagian ) dan datuk anda ( 1/2 bahagian ) yang telah meninggal dunia tetapi masih belum dibuat pindaan pada geran tanah. Perlu anda tahu apabila berkongsi hakmilik tanah seperti anda, perlulah mendapatkan tandatangan kebenaran pemilik yang lain jikalau ada diantara mana-mana pemilik yang mahu memecahkan geran berasingan. Jikalau tandatangan kebenaran tidak diperolehi maka pejabat tanah akan membuat satu penyiasatan dengan memanggil pemilik tanah yang lain untuk bertanyakan kepada mereka. Jikalau mereka itu tidak dapat dikesan, satu iklan akan dibuat bagi tempoh tertentu sebelum kelulusan boleh diberikan kepada permohonan anda tersebut.

      Pada pendapat saya, anda perlulah menyelesaikan terlebih dahulu masalah pindaan penama hakmilik bagi menggantikan nama makcik dan datuk yang telah meninggal dunia itu. Selagi tidak dibuat pindaan maka saya berpendapat akan ada pihak yang akan membuat permohonan kaveat ( sekatan ) pada tanah tersebut. Jika ada pihak laian yang membuat kaveat, maka akan lebih susah jadinya nanti untuk membuat apa-apa dengan tanah itu. Pihak yang boleh membuat kaveat adalah terdiri dari saudara mara, anak-anak serta pihak lain comtohnya bank jika si mati masih ada tanggungan hutang yang belum dijelaskan.

      Ini hanya pendapat saya. Anda perlulah pergi ke pejabat tanah daerah tanah tersebut berada dan tanyakan pada pegawai yang berkenaan supaya anda mendapat keterangan yang lebih jelas dan betul mengenai sebarang kemungkinan yang boleh berlaku sekiranya anda mahu membuat pecahan geran terhadap hakmilik tanah tersebut.

      Kos anggaran pula adalah diantara RM 3000 - RM 5000 bagi keseluruhan proses mendapatkan geran berasingan.

      Padam
  5. Assalamualaikum,sy ingin bertanya pendapat,nasihat dr yg arif.sy mempunyai masalah dimana rumah yg sy duduki skrg diwarisi dari arwah mak dan nenek sy.yg menjadi masalah skrg adalah jiran seblah mahu mnutup tanah mereka atas alasan mahu mndirikn rmh.mereka hny beri 1½ kaki ruang utk kmi jln,motor pn tk boleh msk ke kwsn kmi.walhal waris yg mengetahui garis sempadan mngatakan kmi beri ruang 3 kaki dlm tanah kmi.tetapi mereka mngatakan kmi telah dirikan rumah betul-betul disempadan.yg peliknya rmh kmi sudah berusia 25tahun.kenapa skrg nk ckp hal ni.wkt nenek dan arwah mak sy hidup tkde pulak nk bising.Jadi sy ingin mnt pendapat penulis,ape yg harus sy lakukan skrg?adakah sy harus pergi pejabat tanah membuat carian rasmi ttg tanah lot kmi?skrg semua org yg tahu ttg tanah dah tiada kecuali seorang yg agak uzur.atau sy hrus menanggung kos lukis pelan tanah krn pihak jiran tdk mahu berunding.solusi lain haryskah sy report pd MPS setelah dpt salinan geran /lukisan pelan.trm ksh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam...

      Penulis tak dapat nak beri komen atau cadangan pendapat bagaimana caranya hendak menyelesaikan masalah anda kerana penulis tidak faham apakah status sebenar tanah tapak rumah yang anda duduki sekarang. Jikalau anda boleh mengirimkan beberapa maklumat dalam bentuk foto berupa pelan tanah dan juga geran tanah ke email penulis serta nombor hubungan telefon anda, itu amatlah membantu kerana penulis akan lebih mudah faham apakah masalah sebenarnya yang anda an jiran anda hadapi berkenaan tanah tapak rumah yang telah anda duduki selam 25 tahun tersebut.

      Email penulis : baganbeachboy@gmail.com

      Padam
  6. Assalam slmt ptg.. nk minta bantuan pndapat..
    1)klu jadi kes macam luas tanah dlm geran x sama dengan luas dlm jupem.. kita akan ikut yg mana ya?
    2) perlu x utk lantik juruukur luar utk ukur semula, n klu lantik, kos perlu ditanggung oleh penjual atau pembeli?
    Terima kasih byk atas bantuan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam..

      1.) Kes begini walau pun jarang kita dengar tapi bukanlah perkara yang mustahil. Saya sendiri ada pengalaman apabila membuat ukuran di satu lot tanah di Tanjung Malim. Dalam geran tanah di tulis 1 ekar begitu juga dalam pelan tanah keluaran Jabatan Ukur pun ditulis 1 ekar juga. Tapi apabila saya membuat ukuran, luas sebenar adalah 3 ekar. Perkara ini terjadi kerana 'writing error' pada pelan tanah. Dulu2 waktu belum ada komputer lagi semua pelan tanah dilukis dengan tangan sahaja. Maka kesalahan penulisan adalah perkara yang biasa terjadi di dalam pelan tanah yang telah lama dibuat sejak belum merdeka lagi.

      Cara penyelesaiannya begini. Tuan tanah perlulah membuat aduan kepada Pejabat Tanah yang mengeluarkan geran tanah tersebut, aduan mengenai luas tanah yang tidak sama seperti yang ditulis di dalam geran tanah. Kemudian pihak pejabat tanah pula akan membuat rujukan ke Jabatan Ukur untuk mendapatkan pengesahan luas yang sebenar. Di dalam kes ini sepatutnya pihak pejabat tanah yang perlu membayar kos untuk ukuran semula dan bukannya tuan tanah. Setelah pihak jabatan ukur membuat ukuran semula dan membuat pengesahan luas sebenar barulah luas tanah dalam geran tanah dapat dibuat pindaan.

      2.) Jikalau tanah tersebut telah dijual maka segala kos yang membabitkan urusan penandaan semula sempadan serta ukuran pengesahan perlulah ditanggung oleh pihak pembeli. Tetapi jika sebelum perjanjian jual beli ditandatangani pihak pembeli telah mensyaratkan agar penjual membuat ukuran semula sebagai untuk mengesahkan luas tanah tersebut maka kos untuk mengukur tanah perlulah ditanggung oleh penjual.

      Ukuran untuk pengesahan luas bagi urusan jual beli perlu dibuat sendiri oleh pihak penjual & pembeli tetapi bagi ukuran untuk membuat pindaan luas tanah di dalam geran tanah perlu dibuat oleh pihak jabatan ukur kerajaan atas arahan pihak pejabat tanah daerah.

      Untuk lebih faham apa yang perlu dibuat kedua-dua piahak iaitu penjual & pembeli perlulah ke pejabat tanah daerah untuk membuat aduan mengenai keluasan tanah yang salah untuk dibuat pindaan pada geran tanah

      Padam
  7. Assalammualaikum tuan,
    saya ingin bertanya, tanah yang saya duduki adalah hak milik arwah nenek dan mempunyai banyak nama di atas satu geran(kebanyakannya adalah nama saudara mara).bagaimana saya ingin menukar hak milik Tanah ke atas nama saya/adik beradik lain, sedangkan surat kematian arwah nenek tidak ada (tiada laporan dibuat sewaktu kematian). kedua ibu bapa saya pula tidak mahu membuat sebarang tuntutan ke atas Tanah tersebut atas alasan tiada surat kematian..(Tanah berstatus pertanian)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam..

      Perkara mengenai harta pusaka termasuklah dalam hal hakmilik tanah anda perlulah berurusan dengan Pejabat Pusaka Kecil di Pejabat Tanah Daerah tempat terletaknya tanah tersebut. Perlu anda ketahui bagi pemilik tanah yang beragama Islam, harta pusaka tinggalannya akan dibahagikan secara hukum Faraid. Dan perlu juga anda ketahui bahawa yang berhak menerima tinggalan bahagian daripada harta pusaka tersebut adalah suami atau isteri, anak2 dan juga saudara satu ibu dan satu bapa. Cucu dan cicit adalah tidak mempunyai hak dalam pembahagian pusaka kecuali jika si mati telah menulis akan bahagian yang akan diberikan kepada cucu atau cicitnya di dalam satu surat wasiat yang sah.

      Sijil mati, sijil perkahwinan dan surat beranak adalah dokumen yang perlu ada apabila membuat tuntutan harta pusaka tinggalan si mati. Sebaiknya anda berurusanlah dengan pejabat tanah kerana mereka lebih arif tentang hal tanah dan juga pembahagian pusaka

      Padam
  8. Assalammualaikum tuan,

    Berapa kos pecah bahagian dan kos pecah geran untuk mendapatkan geran individu? terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam

      Jika anda mahu membuat pecahan geran bagi mendapatkan geran tanah yang berasingan anda perlulah berurusan dengan syarikat Jurukur Berlesen yang berdekatan dengan lokasi tanah anda.

      Pihak kami tidak membuat kerja tersebut. Kami hanya membuat kerja pecah bahagian dan tandakan di tanah sahaja tetapi yang tidak membabitkan pecahan lot dan pecah geran tanah.

      Anggaran kasar kos untuk mendapatkan 1 geran tanah berasingan adalah antara RM 3500 - RM 5000 satu bahagian

      Padam

PERINGATAN :-

PEMBACA yang mahu menulis di ruang komen PERLU MENULIS nama ID atau menulis 'NAMA SAMARAN'. Sebarang ulasan dan pertanyaan dari 'TANPA NAMA' akan dihapuskan. Penggunaan bahasa perlulah yang penuh DAN berhemah. Penulisan dengan gaya BAHASA SMS yang tidak difahami AKAN DIHAPUSKAN

KLIK FOTO UNTUK MAKLUMAT PERKHIDMATAN KAMI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...