Isnin, 29 Ogos 2016

UKUR TANAH : KEPENTINGAN MEMBUAT PELAN PECAH BAHAGIAN

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 



Salam Sejahtera dan Salam Merdeka.

Bersempena dengan sambutan ulangtahun hari kemerdekaan Malaysia yang ke 59 pada 31 Ogos, 2016 ini, penulis memang sengaja memilih tajuk artikel mengenai kepentingan membuat atau menyediakan pelan pecah bahagian ada bersebabnya dan penulis tujukan artikel ini khas untuk pemilik-pemilik tanah persendirian yang berkongsi hakmilik tanah beramai ramai di dalam satu geran. Atau untuk lebih mudah faham, satu geran tanah yang mempunyai banyak nama tuan tanah yang berkongsi hakmilik ke atas tanah tersebut dan memiliki jumlah bahagian yang tidak sama luas di antara satu sama lain.

Bagaimanakah boleh terjadi satu geran tanah tapi mempunyai banyak nama yang dituliskan di dalam mukasurat kedua geran tanah sebagai pemilik yang berhak ke atas tanah tersebut..?

--------------------------------------------------------

Jika anda merancang hendak mendapatkan khidmat Jurukur Tanah untuk mengukur tanah anda atau menyediakan pelan tanah, anda boleh mendapatkan penerangan lanjut mengenai perkhidmatan yang kami sediakan berserta anggaran harga kos upah ukur tanah dengan pergi ke link yang kami sediakan di bawah.


Anda boleh hubungi kami secara
 Telefon @ WhatsApp

012-3949064


-----------------------------------------------

KENAPA TERDAPAT GERAN TANAH YANG BERKONGSI BANYAK NAMA DI DALAMNYA

Penulis tak akan menghuraikan satu persatu punca terjadi begitu kerana terdapat banyak alasannya dan sejarahnya. Tetapi apa yang penulis nak tumpukan hanyalah kepada 2 sebab yang biasa terjadi yang berlaku di setiap hari dan tidak akan pernah ada pengakhirannya.

Pertama, akibat dari proses penurunan hak kepada pewaris. Pada asalnya geran tanah itu hanya mempunyai 1 nama pemilik sahaja tetapi apabila berlaku kematian pada pemilik tanah tersebut maka hak ke atas tanah itu akan diperturunkan pula kepada suami, isteri dan anak-anaknya. Contohnya, apabila seorang lelaki yang telah berkahwin dan mempunyai anak 4, dia memiliki sebidang tanah dan dia telah meninggal dunia maka namanya sebagai pemilik tanah di dalam geran tanah akan digantikan pula dengan nama isterinya dan juga nama setiap anak-anaknya yang perlu dibuktikan melalui sijil perkahwinan dan juga sijil surat beranak yang sah.

Secara perkiraan mudah, hakmilik ke atas tanah tersebut akan diberikan kepada 5 nama iaitu nama bekas isteri dan 4 anaknya dengan masing-masing akan dituliskan mempunyai seorang 1/5 bahagian di dalam geran tanah. Apabila isterinya pula meninggal dunia maka bahagian miliknya yang 1/5 itu akan dibahagikan pula kepada 4 anak tadi. Maka geran tanah akan dipinda sekali lagi dengan membuang nama si isteri dan hakmilik anak-anaknya akan dipinda menjadi seorang 1/4 bahagian pula.

Proses penurunan hakmilik tanah secara wasiat atau pusaka ini tidak akan terhenti disitu saja. Jika salah seorang dari anak yang mempunyai 1/4 bahagian itu meninggal dunia pula maka hakmiliknya akan turut diperturunkan pula kepada saudaranya yang lain atau pun kepada suami atau isterinya dan juga anak-anaknya. Inilah punca utama mengapa satu geran tanah itu mempunyai banyak nama.

( Nota : Bagi pemilik tanah yang beragama Islam, proses penurunan hakmilik tanah setelah berlaku kematian kepada pemiliknya, tanah itu akan dibuat pembahagian secara hukum 'Faraid' oleh pihak Pejabat Pusaka Kecil, Pejabat Tanah Daerah )

Kedua, akibat dari aktiviti jual beli tanah. Contohnya, ada seorang tuan tanah yang mempunyai tanah seluas 4 ekar dengan hanya namanya sahaja di dalam geran tanah lot tersebut. Dia bercadang mahu membina rumah di atas tanah tersebut tetapi tidak mempunyai modal wang yang cukup. Lalu dia pun menawarkan separuh daripada tanah hakmiliknya itu kepada siapa-siapa yang mampu dan mahu membeli. Setelah dijual separuh tanahnya maka geran tanah akan dipinda dengan memasukkan nama pembeli tanah tersebut dan sekarang hakmilik ke atas tanah itu akan menjadi 2 nama dengan masing-masing mempunyai 1/2 bahagian yang bersamaan dengan masing-masing memiliki tanah seluas 2 ekar. Dengan wang hasil jualan separuh hakmilik tanah tersebut, si pemilik asal pun membinalah sebuah rumah di atas bahagiannya.

Kemudian pula si pembeli tanah tadi ingin membuka sebuah perniagaan tetapi tidak mempunyai cukup modal. Lalu dia pun menawarkan separuh daripada hakmiliknya yang 2 ekar itu kepada kawannya yang berminat. Apabila proses jual beli antara mereka selesai maka sekarang geran tanah itu akan dipinda sekali lagi kepada 3 nama. Pemilik asal mempunyai 1/2 bahagian bersamaan 2 ekar, pembeli tanah mempunyai 1/4 bahagian dan kawannya juga mempunyai 1/4 bahagian yang bersamaan seorang 1 ekar.

Aktiviti jual beli tanah inilah yang menjadi penyebab kedua terbanyak kenapa satu geran tanah itu mempunyai banyak nama di dalamnya.

OK lah.. selepas mukadimah yang panjang mengenai punca terdapat banyak nama dalam satu geran tanah sekarang penulis akan perjelaskan pula tujuan artikel ini ditulis iaitu berkenaan pentingnya membuat pelan pecah bahagian bagi tanah yang berkongsi banyak nama dalam satu geran tanah.

Pengalaman penulis yang berhadapan dengan banyak karenah tuan-tuan tanah yang tidak berpuashati dengan garisan sempadan tanah yang dikongsi dengan jiran sebelah dan juga daripada banyak pertanyaan yang penulis terima mengenai garisan sempadan yang berubah-ubah setiap kali di ukur semula, inilah puncanya mengapa penulis memilih isu garis sempadan tanah yang dikongsi bersama dan penulis menegaskan bahawa urusan membuat atau menyediakan 'Pelan Pecah Bahagian' ini adalah sangat penting. Kepentingan pelan ini yang utama adalah ia dapat mengelak atau menghindari daripada terjadinya pergaduhan sesama jiran, sesama adik beradik hingga terdapat kes yang dibawa ke balai polis dan pejabat peguam dan hanya akan berakhir apabila hakim memberikan keputusan penghakiman di mahkamah hanyalah disebabkan oleh satu isu kecil sahaja iaitu garisan sempadan tanah yang bertindih.


Di dalam geran tanah yang mempunyai banyak nama, apa yang dituliskan oleh pihak pejabat tanah sebagai hak pemilik-pemilik tanah itu hanyalah merupakan keluasan bahagiannya sahaja tetapi di dalam pelan tanah untuk lot tanah tersebut pada mukasurat belakang geran tanah itu tidak pula ditandakan dimanakah terletaknya bahagian mereka dan dari mana hingga kemanakah sempadan bahagian mereka. Jadi buat menambah pemahaman akan isu ini perlu anda tahu, bagi keluasan tanah yang sama, bentuknya boleh berubah ubah dan tidak sama. Maksudnya panjang dan lebar tanah itu boleh berubah dan tidak sama walaupun dari segi luas ia adalah sama.


Contohnya luas tanah : 2400 kaki persegi ( kp )

1.) Lebar tanah 40 kaki dengan panjang tanah 60 kaki
=> 40 kaki X 60 kaki = 2400 kp

2.) Lebar tanah 30 kaki dengan panjang tanah 80 kaki
=> 30 kaki X 80 kaki = 2400 kp

3.) Lebar tanah 48 kaki dengan panjang tanah 50 kaki
=> 48 kaki X 50 kaki = 2400 kp

Kesemua 3 contoh di atas walau pun mempunyai lebar dan panjang yang berlainan tetapi dari segi keluasan tetap juga sama iaitu 2400 kp. Jadi inilah maksud penulis bahawa walaupun tanah itu mempunyai luas yang sama tetapi bentuknya boleh berubah dan boleh jadi tidak sama.

Inilah punca banyak terjadi masalah garisan sempadan yang berubah ubah tidak sama tempat apabila di ukur semula. Boleh dikatakan kebanyakan masalah garisan sempadan tanah ini adalah berpunca daripada penandaan untuk garisan sempadan bahagian masing-masing tanpa menggunakan pelan pecah bahagian yang sama yang digunakan oleh kesemua pemilik-pemilik tanah tersebut.

Kerap terjadi apabila seorang pemilik tanah yang berkongsi dengan orang lain mahu menandakan bahagiannya tetapi dia tidak mahu membuat pelan pecah bahagian untuk kesemua pemilik tanah yang lain dengan alasan mereka yang lain tidak mahu mengeluarkan wang untuk melukis pelan dan penandaan sempadan. Jadi dia hanya mahu ditandakan keluasan bahagiannya sahaja. Kemudian pemilik tanah yang lain pulak membuat yang sama, tanpa pelan dia pun cuma mahu tandakan keluasan bahagiannya saja. Inilah bakal menjadi masalah kepada garisan sempadan tanah yang berkongsi geran ini.

Bagi seorang jurukur tanah yang telah berpengalaman luas dalam hal penandaan bahagian, jurukur tanah ini pasti akan bertanyakan kepada pemilik tanah samada sebelum ini pernahkah dibuat pelan pecah bahagian. Jikalau pernah dibuat, pemilik tanah perlulah memberikan salinan pelan tersebut kepada jurukur kemudian barulah jurukur tanah itu akan menandakan bahagiannya mengikut pelan yang telah sedia ada itu.

Tetapi jika belum pernah dibuat pelan pecah bahagian maka jurukur tanah tersebut perlulah melukis satu pelan pecah bahagian yang baru yang didalamnya perlulah juga dilukiskan garisan sempadan bahagian tanah hakmilik pemilik tanah yang lain. Tuan tanah yang mengupah jurukur tanah itu perlulah berbincang dengan pemilik yang lain dan berkongsi jumlah bayaran yang perlu dibayar bagi penyediaan pelan pecah bahagian tersebut. Jikalau pemilik tanah yang lain tidak mahu menandakan bahagiannya itu tidak menjadi masalah. Apa yang perlu adalah kesemua pemilik tanah itu berkongsi bayaran untuk penyediaan pelan pecah bahagian sahaja. Kemudian pelan pecah bahagian itu hendaklah diberikan satu salinan kepada setiap pemilik tanah yang lain supaya apabila mereka hendak menandakan bahagian hakmilik mereka nanti, mereka akan gunakan pelan yang sama yang telah dibuat itu.

Jika pelan pecah bahagian untuk lot tanah tersebut telah dibuat dan dipersetujui oleh kesemua pemilik tanah maka barulah tidak timbul masalah dari segi garis sempadan yang tidak sama tempat atau bentuk tanah yang tidak sama dan boleh berubah ubah setiap kali ditandakan bahagian mereka.

Mungkin tak kesemua pemilik tanah yang berkongsi geran akan setuju untuk mengeluarkan kos bagi jurukur tanah membuat penandaan sempadan bahagian masing-masing tetapi kos bagi penyediaan pelan pecah bahagian bukannya mahal sangat pun jika dikongsi bayar.

Pelan pecah bahagian yang penulis tunjukkan sebagai contoh di atas cuma berharga RM 400 bagi penyediaannya. Jika dikongsi bayarannya oleh kesemua 8 pemilik tanah itu, seorang pemilik tanah hanyalah perlu membayar RM 50 sahaja. Dengan RM 50 yang mereka bayar kepada jurukur tanah untuk melukis pelan pecah bahagian tanah mereka, pada bila-bila masa pun jika mana-mana pemilik tanah mahu menandakan bahagiannya, pelan pecah bahagian sudah ada dan mereka tidak akan bergaduh lagi sesama mereka dan tidak akan ada perasaan tidak puashati lagi akibat garisan sempadan tanah mereka bertindih atau ada yang telah diambil oleh pemilik tanah yang lain.

Dengan adanya pelan pecah bahagian di dalam simpanan mereka, walaupun 10 atau 20 atau 30 tahun yang akan datang pun garis sempadan tanah bahagian mereka tetap akan sama tempatnya dan boleh ditandakan semula jika hilang penandanya.

Jadi inilah pentingnya dibuat pelan pecah bahagian dan disimpan pelan yang sama oleh setiap pemilik tanah untuk geran tanah yang berkongsi banyak nama. Setiap garisan sempadan tanah mereka akan terjaga dan tiada lagi perasaan tidak puashati sesama jiran ataupun pergaduhan akibat daripada garisan sempadan tanah yang tidak sama tempat dan berubah ubah setiap kali di ukur semula.

--------------------------------------------------------

Bagi pemilik tanah yang mahu membuat pelan pecahan bahagian, samada nak ditandakan di atas tanah atau tak perlu ditandakan atas tanah, anda boleh menghubungi kami untuk berbincang. Selain dari membuat kerja ukur tanah kami juga menyediakan perkhidmatan melukis pelan tanah yang mengikut kemahuan pemilik tanah.

Untuk penjelasan lanjut cara kami berurusan dengan pelanggan, sila klik link di bawah :


------------------------------------

Jurukur Tanah Klang @ 2023