MENU UTAMA

Khamis, 15 September 2022

FAQ's : SEBUTHARGA UKUR TANAH

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 


CARTA Perkhidmatan Jurukur Tanah Klang


KOS UPAH ATAU JUMLAH HARGA UKUR TANAH

1.) Saya berminat nak dapatkan perkhidmatan ukur
tanah. Boleh saya tahu berapakah harga untuk ukur tanah saya..?

Sebutharga’ kerja ukur tanah adalah merupakan jumlah harga beberapa faktor dan kos sampingan yang akan disemak nilai dan dikirakan jumlah harganya. 

Bagaimana pun untuk memudahkan pelanggan faham dan membuat anggaran, kami sediakan satu kadar harga terendah atau minima mengikut kawasan dengan keluasan tanah 1 ekar atau sebahagiannya. Jika luas tanah kurang dari 1 ekar harga tetap sama. Jika keluasan tanah lebih dari 1 ekar baru ada tambahan harga.

KADAR HARGA MINIMA KAMI BAGI LOKASI TANAH DI KL & SELANGOR : 

RM 600 - 800 * 

( Kadar harga adalah berbeza mengikut kawasan & tidak termasuk kos bagi penyediaan pelan )
** ( Kadar harga terendah RM 600 hanya bagi tanah yang di dalam daerah Klang sahaja )


Di bawah adalah senarai butiran yang perlu kami semak dan ambilkira apabila memberikan harga kepada pelanggan. 


 FAKTOR UTAMA & FAKTOR SAMPINGAN

1.) Jenis Kerja Ukur Tanah yang perlu dibuat


Samada ukur demarkasi cari & tanda semula sempadan lot, ukur tanda sempadan pecahan bahagian, ukur topografi atau ukur butiran. Setiap jenis kerja tidak sama kadar harganya.

2.Faktor LUAS tanah


Bagi luas tanah yang kurang dari 1 ekar harga akan dikira sama pada kadar minima. Hanya jika luas tanah melebihi 1 ekar, baru ada tambahan harga pada kadar 250 - 400 per / Ekar


3.) Faktor LOKASI tanah


Jika lokasi tanah yang perlu di ukur terletak jauh dari jalan utama atau tiada jalan masuk yang mudah untuk pergi ke lokasi, ada tambahan harga 100 - 200 per / Ekar
 

4.) Faktor GEOGRAFI ( Keadaan mukabumi lokasi )


Jika lokasi tanah dikawasan bersemak samun, hutan belukar, berbukit bukau atau berpaya, ada tambahan harga 100 - 200 per / Ekar

5.) Faktor SAMPINGAN

i.) Pembelian info & pelan PA dari Jabatan Ukur ( JUPEM )

ii.) Jenis format pelan yang diperlukan sama ada pelan biasa untuk kegunaan sendiri atau pelan rasmi untuk urusan rasmi pelanggan

iii.) Yuran endorsement Jurukur Tanah Berlesen ( LS ) bagi setiap jenis pelan rasmi yang perlu disediakan

iv.) Jumlah bahagian yang perlu di ukur tanda di atas tanah

v.) Jumlah hari bekerja yang diperlukan

vi.) Jumlah pasukan jurukur yang diperlukan



MAKLUMAT DAN DOKUMEN YANG PERLU DIKIRIM PELANGGAN


2.) Apakah maklumat dan dokumen yang perlu saya berikan kepada jurukur tanah...?

Maklumat dan dokumen yang diperlukan adalah bagi tujuan buka file pelanggan dan penyediaan surat sebutharga. Yang perlu dikirimkan adalah seperti berikut :

1.) Nama penuh pelanggan
2.) Alamat pelanggan
3.) Nombor telefon pelanggan
4.) Salinan geran tanah ( semua mukasurat / jika ada )
5.) Lain-lain dokumen yang berkenaan ( jika ada )

Dan dokumen tambahan seperti berikut jika pelanggan mahu membuat kerja ukur yang membabitkan 'pecahan bahagian'

6.) Salinan pelan pecah bahagian ( jika sudah pernah dibuat )

7.) Lakaran kasar bentuk, kedudukan dan keluasan setiap pecahan bahagian yang hendak dibuat jika belum pernah ada pelan pecah bahagian dibuat sebelum ini.

Salinan dokumen, pelan atau lakaran perlulah dikirim dalam bentuk foto atau dokumen PDF )


DOKUMEN SEBUTHARGA DENGAN TAWARAN DAN SYARAT TERTENTU


3.) Bilakah saya boleh dapatkan surat sebutharga untuk tanah saya..?

Selepas kami terima maklumat & dokumen daripada pelanggan satu dokumen sebutharga sudah boleh disiapkan dan dikirimkan kepada pelanggan dalam masa 1 hingga 3 hari. 



PERSETUJUAN SEBUTHARGA DENGAN BAYARAN DEPOSIT

4.) Jika saya bersetuju dengan sebutharga yang diberi
kepada saya apakah langkah seterusnya yang perlu saya buat..?


a.) Pelanggan perlulah memberikan persetujuan dengan cara bertulis tidak boleh secara cakap dalam telefon sahaja serta membuat surat pelantikan rasmi

( PEMILIK TANAH PERSENDIRIAN TAK PERLU BUAT tapi kalau syarikat atau persatuan yang berdaftar, surat perlantikan rasmi adalah PERLU diberikan kepada kami )

b.) Membuat bayaran deposit sebagai tanda persetujuan rasmi melalui bank. Pelanggan perlu memasukkan jumlah bayaran deposit seperti yang telah dinyatakan dalam surat sebutharga, ambil foto resit bank-in kirimkan kepada kami untuk disimpan dalam file rekod urusan kerja serta sebagai bukti pembayaran. Pelanggan perlu simpan resit yang asal untuk rekod pelanggan sendiri. Setiap pembayaran akan diberikan resit.



JADUAL KERJA UKUR TANAH DI LOKASI

5.) Saya setuju dengan harga dan sudah buat bayaran deposit jadi bilakah kerja ukur tanah saya akan dibuat..?


Kebiasaannya tarikh kerja adalah tarikh yang dicadangkan oleh kami tetapi dipilih dan dipersetujui oleh pelanggan. Tarikh tersebut adalah tarikh yang bersesuaian dengan kedua dua pihak. Pelanggan juga boleh membuat tempahan tarikh tetapi tarikh tersebut perlulah dipersetujui oleh kami. Jadual kerja setiap pelanggan adalah mengikut sistem giliran, siapa cepat dia didahulukan.


JENIS PETANDA SEMPADAN YANG AKAN DIGUNAKAN

6.) Jika batu sempadan lot tanah saya dah hilang adakah jurukur tanah akan gantikan dengan batu sempadan yang baru..?


Method atau cara kerja bagi kerja ukur tanda sempadan adalah kami akan mencari semula batu sempadan yang telah ditanam oleh pihak kerajaan dahulu. Kalau hilang atau pun jumpa tetapi sudah rosak atau berubah dari tempat asal barulah kami akan gantikan tanda sempadan tersebut dengan yang lain. Tetapi bukanlah digantikan dengan batu sempadan yang sama seperti asal. Petanda yang digunakan adalah mengikut kesesuaian lokasi sepertii paip besi, paip PVC, iron spike, paku besi anti karat, kayu piket dengan paku dan lain-lain jenis penanda yang bersesuaian.

NOTA PENTING :- 

Hanya pihak kerajaan melalui Jabatan Ukur ( JUPEM ) dan Jurukur Tanah Berlesen yang dilantik dan diberikan kebenaran oleh Pejabat Tanah Daerah sahaja yang boleh menggunakan batu untuk tanda sempadan lot. Lain-lain juruukur tanah swasta serta pemilik tanah adalah dilarang tidak boleh gunakan batu. Jika semua orang boleh gunakan batu maka akan timbul isu 1 lokasi boleh ada banyak batu sempadan yang ditanda oleh setiap pemilik tanah yang berkongsi garisan dan batu sempadan yang sama. Bagi pemilik tanah yang mahu tandakan semula sempadan tanahnya dengan batu sempadan yang baru maka dia perlulah membuat permohonan 'Ukuran Semula' di Pejabat Tanah Daerah.
 


BAYARAN DEPOSIT SEBELUM KERJA DIMULAKAN MANAKALA BAYARAN BAKI HANYA PERLU DIBAYAR SELEPAS KERJA UKURAN DISIAPKAN


7.)  Satu saja lagi yang saya nak bertanya iaitu selepas kerja ukur siap apakah yang saya akan dapat dan apa lagi yang perlu saya buat..?

Bergantung kepada jenis kerja ukur tanah yang perlu dibuat dan senarai sebutharga yang telah diberi kepada pelanggan. Kalau kerja hanya membabitkan kerja penandaan atas tanah sahaja tanpa perlu disediakan apa-apa jenis pelan, selepas kerja ukuran disiapkan kami cuma akan tunjukkan kepada pelanggan semua lokasi tanda-tanda yang telah kami tandakan atas tanah. Tak ada apa-apa lagi yang kami akan berikan kepada pelanggan. Tapi jika kerja tersebut perlu disediakan satu pelan, kami akan berikan sebanyak 3 salinan pelan kertas cetakan ( hardcopy ) bersama 1 salinan pelan softcopy dalam format PDF atau CAD. Selepas siap kerja ukuran pelanggan perlulah menjelaskan baki bayaran secara TUNAI atau 'cash transfer' pada hari itu juga. Satu resit bagi bayaran penuh yang kami terima akan kami berikan kepada pelanggan.

Manakala bagi kerja ukur yang perlu dibuat ukuran dahulu kemudian baru boleh disediakan satu pelan contohnya kerja ukuran topografi, ukuran butiran / detail survey atau pelan pre-comp dan pelan rasmi yang perlukan endorsement Jurukur Tanah Berlesen. Pelan tersebut hanya boleh diserahkan kepada pelanggan dalam tempoh 7 - 14 hari selepas kerja ukuran dibuat. Hanya selepas pelan tersebut disiapkan barulah pelanggan perlu jelaskan baki bayaran sebelum pelan tersebut dapat diserahkan kepada pelanggan. Sama juga seperti pelan yang disediakan sebelum kerja ukuran dibuat, sebanyak 4 salinan pelan kertas cetakan ( hardcopy ), 1 salinan pelan softcopy dan satu resit bagi bayaran penuh yang kami terima dari pelanggan.

______________________________

DENGAN PENJELASAN DI ATAS DIHARAP ANDA FAHAM DENGAN CARA URUSAN DIBUAT DAN KEPERLUAN INFO MAKLUMAT SERTA DOKUMEN YANG PERLU DIKIRIM KEPADA KAMI BAGI TUJUAN BUKA FILE PELANGGAN DAN CARIAN INFO LOKASI TANAH BAGI MENYEDIAKAN SEBUTHARGA KEPADA ANDA.

JIKA BERMINAT NAK DAPATKAN SEBUTHARGA UNTUK KERJA UKUR TANAH SILA HUBUNGI KAMI MELALUI KIRIMAN MESEJ APLIKASI WHATSAPP DENGAN KLIK PAUTAN DI BAWAH

( klik nombor bawah  )

012-394 9064





_______________________________

SEKIAN TERIMA KASIH