Ahad, 5 Oktober 2014

BUKU GARIS PANDUAN UKUR KEJURUTERAAN SETTING OUT BANGUNAN


Kalau kita melihat pada iklan-iklan jawatan kosong bagi jawatan JURUKUR TANAH, LAND SURVEYOR dan SITE SURVEYOR yang ada di dalam akhbar atau pun di website internet yang cukup popular bagi golongan pencari pekerjaan iaitu Jobstreet.com, boleh dikatakan lebih dari 80% daripada iklan jawatan kosong yang memerlukan Jurukur Tanah itu adalah merupakan iklan dari syarikat kontraktor yang terlibat dengan projek membina bangunan.

Selain dari itu kalau kita melihat pula dari segi gaji yang ditawarkan untuk jawatan Jurukur Tanah, yang tertinggi yang ditawarkan, juga adalah dari syarikat kontrakor yang terlibat dengan projek membina bangunan.

Ini bermakna peluang untuk mendapatkan kerja dengan bergaji tinggi bagi pelajar bidang Ukur Tanah atau sekarang lebih dikenali sebagai Sains Geomatic yang dah tamat pengajiannya adalah lebih besar di dalam sektor ini berbanding yang lain.


Jumaat, 13 Disember 2013

LATIT DAN DIPAT : KEPENTINGANNYA DI LAPANGAN YANG KITA TAK SEDARI ( UPDATED MAC 2022 )




( Updated : Mac 2022 )

Apakah LATIT dan DIPAT ? Bagi pembaca-pembaca yang merupakan jurukur tanah atau pelajar bidang ukur tanah semestinya dah tahu. Tapi bagi mereka-mereka yang tak tahu pula, secara ringkasnya LATIT dan DIPAT ini adalah merupakan perbezaan jarak dalam paksi X & Y mengikut sistem pemetaan yang berpandukan arah Utara. Dan bagi penggunaan mengikut sistem peta dunia atau GPS pula ia lebih dikenalI sebagai perbezaan jarak dalam garisan LATITUDE dan LONGITUDE.


LATIT : beza jarak paksi Y antara dua titik ( + U / S -)

DIPAT : beza jarak paksi X antara dua titik ( + T / B - )  

Entri kali ini adalah tercetus dari kecuaian penulis sewaktu hendak pergi buat kerja di site. Penulis terlupa bawa kalkulator program tapi mujurlah kebanyakan telefon zaman sekarang telah sedia ada perisian kalkulator di dalamnya samada dalam mod biasa atau pun kalkulator sainstifik.


Kepentingan Latit dan Dipat adalah :-

1.) untuk mengira 'jarak' antara 2 titik
2.) untuk mengira 'bearing' antara 2 titik
3.) untuk mengira 'kordinit'
4.) untuk mengira 'tikaian lurus' control traverse
5.) untuk mengira 'luas' rangkuman traverse tersebut

Jumaat, 21 Jun 2013

KERJA UKUR KEJURUTERAAN : MARINE PILING



SISTEM 2 ANGLE DALAM UKUR KEJURUTERAAN MARIN


Hai.. selamat bertemu kembali. Maaf kerana lama tak kirim entri baru kesini.

Tanpa berlengah lagi mari kita ikuti pula cerita disebalik entri ini. Pada tahun 2000 aku mendapat satu tawaran kerja yang tak mampu aku tolak kalau dikira dari segi gaji atau keseronokan bekerja. Satu pengalaman baru kerana buat pertama kali aku akan terbabit dalam kerja2 ukur tanah dan laut. Dan projek pertama itu adalah kerja2 mendalamkan laluan kapal dan juga membuat jeti 220m panjangnya di Naval Dockyard, TLDM Lumut, Perak.

Untuk pengetahuan anda semua, TLDM Lumut adalah pengkalan bagi tentera laut yang terpenting sekali di Malaysia. Jadi dari segi keselamatan aku tak dapat nak jelaskan dengan lebih terperinci kat sini bagaimana keadaan tempat tu. Cukuplah sekadar aku gambarkan sebagai terkawal ketat dengan 4 gate pass, luas & besar, cantik, ramai penghuni dan ada stadium bolasepak yang boleh bermain pada waktu malam saja dah boleh gambarkan betapa besarnya tempat ni.

Lumut adalah pekan kecil yang sedang meningkat menjadi bandar ketenteraan dan bandar pelancongan yang letaknya dihujung kuala Sungai Dinding. Boleh kesana melalui Kuala Lumpur menerusi jalan pantai barat melalui Klang - Kuala Selangor - Hutan Melintang - Setiawan - Lumut. Atau menerusi Ipoh - Setiawan - Lumut. Dan dari arah Pulau Pinang melalui Butterworth - Changkat Jering - Setiawan - Lumut.