MENU UTAMA

Isnin, 20 Jun 2016

THE SURVEYOR : Menjadi Seorang Jurukur Tanah Part 2


بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 




Ini cuma pendapat peribadi penulis saja mengenai Surveyor. Pendapat ini terbit dari hasil pengalaman peribadi penulis sendiri yang lebih 20 tahun dalam bidang ukur tanah bermula dari zaman surveyor masih dipanggil 'kerani', buat kerja 'traverse' masih gunakan 'rantai', buat 'leveling' masih gunakan 'setaf gajah' dan 'tali plumbob' adalah alat yang terpenting sekali jika nak mendapatkan hasil misclose bearing yang terbaik.

Dulu-dulu setiap kaki tripod tak kiralah samada yang di depan untuk buat station baru, yang di belakang untuk ikat back bearing atau yang di tengah yang dipasang dengan kompas ( sebutan bagi alat ukur dulu2 ) semua mesti kena gantung tali plumbob. Biasanya untuk yang dibelakang tak pakai tripod, tapi pakai 'kayu kaki tiga' yang dibuat sendiri guna batang penyapu.

Walau apapun teknologi yang datang dan pergi dalam bidang ukur tanah, apabila tidak lagi bercakap tentang 'bearing' tentang 'jarak' tentang 'datum' tentang 'batu sempadan' maka ini bukanlah surveyor yang sejati tetapi lebih merupakan operator peralatan atau operator pemproses data saja. Budaya dan jiwa seorang surveyor telah tiada lagi hilang hasil teknologi yang digunakan. Buku 555 dan kalkulator tidak lagi dibawa kemana saja. Budaya suka meminta dari orang lain berkembang mengatasi budaya belajar menuntut ilmu dengan dicatit nota.

Mungkin kerana inilah agaknya masyarakat sekarang makin memandang rendah kepada surveyor hinggakan panggilan 'kerani' pun sudah tidak pernah lagi dipanggil kepada kita. Walau pun berperanan penting serta berjasa besar tetapi profesion surveyorlah yang paling kurang sekali mendapat perhatian di mana-mana pun sekarang ini....titik

( nukilan hasil menunggu waktu sahur )


Jurukur Tanah BaganBeachBoy ingin mengucapkan


"SELAMAT BERPUASA DI BULAN RAMADHAN"

SEKIAN TERIMA KASIH


SHARING IS CARING

Khamis, 2 Jun 2016

SISTEM KORDINAT GDM2000 DALAM PELAN AKUI FORMAT TERKINI


( klik foto untuk besarkan pandangan )

Mulai tahun 2009, kesemua Pelan Akui ( PA ) keluaran Jabatan Ukur dan Pemetaan Malaysia telah pun menggunakan sistem kordinat Geocentric Datum of Malaysia 2000 atau lebih dikenali dengan GDM2000.

Ini sekaligus telah menggantikan sistem kordinat yang digunapakai sebelum ini iaitu State Cassini iaitu sistem kordinat yang mempunyai titik origin ( 0,0 ) tersendiri bagi setiap negeri.

Sistem kordinat GDM2000 ini adalah bagi menyeragamkan kordinat yang digunakan bagi seluruh negara Malaysia. Kini baik pelan PA keluaran JUPEM Johor atau pun JUPEM Kelantan yang dikeluarkan bermula tahun 2009, kordinat yang digunakan adalah selaras dan sama sistemnya.

Perlu diakui sebagai pengguna dan juga pelanggan tetap pelan PA JUPEM ini, kami sebagai jurukur tanah amat mengalu-alukan perubahan sistem yang lebih selaras ini. Sistem kordinat GDM2000 dengan mudah pula boleh ditukarkan nilainya kepada sistem kordinat GPS yang menggunakan, darjah, minit dan saat bagi dua garisan LATITUDE dan LONGITUDE ( garisan bujur dan melintang paksi bumi ). 

* Update : Contoh foto Pelan Diperakui ( PA ) yang dilampir di atas adalah sekadar contoh format pelan PA yang pernah diterbitkan oleh JUPEM sebelum ini. Tapi selaras dengan komen-komen dan kritikan yang diterima dari pelanggan terutamanya dari kalangan jurukur tanah, pihak JUPEM sudah pun menukar kembali pelan PA hampir kepada format lama yang ada ditulis nilai jarak & bearing di atas setiap garisan sempadan lot.

Rabu, 4 Mei 2016

MEMBUAT STATION CONTROL POINT SECARA RESECTION



( KLIK FOTO UNTUK ZOOM BESARKAN )

Mengikut amalan biasa ukur tanah apabila hendak membuat satu ‘station control point’ ( stn / cp ), alat ukur iaitu alat total station perlu dipasang dan disetkan di atas satu station yang telah sedia ada dan kemudiannya di ikat bearing belakang ( back bearing ) kepada station yang lain yang ada di belakangnya. 

Contohnya seperti gambarajah di atas, jurukur akan memasang alat total station di atas station 2 kemudian bearing belakang di ikat kepada station 1. Selepas itu barulah satu station baru iaitu station 3 dibuat dan dibaca observation bearing, vertical* dan jaraknya ( slope distance* & horizontal distance ).

* tujuan dibaca vertical dan slope distance adalah untuk mengira ketinggian aras laras station tersebut secara tackymeter.

Ahad, 17 April 2016

GRADIAN ATAU KECERUNAN BAGI SLOPE BUKIT DAN JALAN


Di dalam kerja Ukur Kejuruteraan bagi kerja tanah / 'earthwork' iaitu kerja-kerja penyediaan tapak pembinaan samada dalam projek pembinaan bangunan, taman-taman perumahan, empangan dan juga jalan atau lebuhraya, pasti akan ada tempat-tempat tertentu yang perlu dibuat cerun atau lebih mudah disebut sebagai 'slope'.

Jika kawasan tapak pembinaan itu merupakan kawasan berbukit, apabila melakukan kerja pemotongan tanah bukit, slope-slope yang perlu dibuat mungkin akan bertingkat tingkat tingginya. Setiap slope itu akan mempunyai 'gradian' atau 'kecerunan' tersendiri yang telah ditandakan di dalam pelan oleh jurutera rekabentuk bertujuan menjamin kestabilan tanah bukit itu selepas kerja pemotongan tanah dilakukan.

Gradian atau kecerunan slope ini akan ditandakan dengan kadar nisbah antara 'ketinggian' dan 'jarak' dari kepala slope ( top ) dengan kaki slope ( toe ).

Jumaat, 4 Mac 2016

KISAH DAN TAULADAN : HUKUMAN 'CURI' 2KG MILO BAGI MEMENUHI KEINGINAN ANAK


Gara-gara memenuhi permintaan anak berumur 2 tahun untuk minum Milo, seorang ibu dihukum penjara sehari dan denda 
RM 200 oleh Mahkamah Majistret Kuala Lumpur hari ini kerana mencuri sepaket Milo di sebuah pasar raya di Kuala Lumpur.

Majistret memerintahkan suri rumah yang berusia 36 tahun tersebut yang tidak diwakili peguam, menjalani hukuman penjara 5 hari sekiranya gagal membayar denda. Dia tidak membayar denda itu.

"Maafkan saya puan Majistret. Saya mencuri Milo itu kerana anak saya yang berumur 2 tahun terlalu teringin minum Milo" katanya dalam keadaan sebak semasa memohon hukuman diringankan.