Khamis, 27 Jun 2024

PENANDAAN REZAB JALAN MASUK KE LOKASI TANAH

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 


Selain daripada kerja ukur bagi penandaan sempadan lot dan sempadan bahagian tanah dalam lot yang mempunyai ramai pemilik berkongsi geran tanah, kami dan jurukur tanah yang lain juga boleh membuat kerja carian dan ukuran bagi penandaan rezab jalan masuk yang sedia ada atau penandaan jajaran jalan masuk dengan lebar yang dikehendaki oleh pelanggan.

Tidak semua tanah yang bergeran dan yang mahu dibangunkan berada bersebelahan dengan jalan yang telah sedia ada boleh dilalui untuk pergi ke lokasi tanah tersebut. Pemilik tanah juga tidak boleh sesuka hati membuka jalan di atas tanah lot hak pemilik lain. 

Untuk mengelakkan isu perlanggaran sempadan atau pencerobohan tanah orang serta kerugian pada masa hadapan, jalan masuk untuk ke lokasi tanah pemilik perlulah dibuat di dalam rezab jalan yang sedia ada tapi jalan belum ada.

Jurukur tanah boleh membantu pemilik tanah dengan membuat carian dan cadangan pilihan arah jajaran jalan yang boleh dibuat dan dapat bersambung ke jalan yang sudah sedia ada ( rujuk foto lampiran contoh di atas ). 

Kadar harga bagi kerja ini bergantung kepada jumlah keluasan tanah rezab jalan tersebut atau jumlah jarak jauh jalan yang perlu diukur serta lain-lain faktor seperti lokasi, bentuk mukabumi dan lain-lain faktor yang sama seperti kerja ukur untuk penandaan sempadan tanah.

Secara asas bagi keluasan tanah 1 ekar yang pertama atau sebahagiannya untuk penandaan rezab jalan atau bagi penandaan jajaran jalan berjarak 200m atau sebahagiannya, kadar harga kami adalah RM 800. Jikalau luas rezab jalan tersebut melebihi 1 ekar atau jarak jalan masuk tersebut melebihi 200m baru ada tambahan harga pada kadar RM 4 / per meter. Faktor lokasi dan bentuk mukabumi juga akan diambilkira dan ditentukan samada terdapat kos tambahan atau tidak sama seperti untuk kerja penandaan sempadan tanah.

Sudah tentulah di antara 2 kawasan tanah yang berlainan keadaan, lokasi dan bentuk mukabumi kadar harga tidak boleh sama walaupun luas tanah atau jumlah jarak sama. Faktor-faktor yang menambah kepayahan bagi kami dalam membuat kerja perlulah diambilkira dan akan ditambahkan dalam jumlah harga.

Pemilik tanah yang berminat boleh hubungi kami bagi perbincangan dan seterusnya mendapatkan sebutharga bagi kerja pengukuran rezab jalan dan jajaran jalan masuk yang anda perlukan.

 

TERIMA KASIH

------Jurukur Tanah Klang @ 2024 -----