Khamis, 2 Jun 2016

SISTEM KORDINAT GDM2000 DALAM PELAN AKUI FORMAT TERKINI


( klik foto untuk besarkan pandangan )

Mulai tahun 2009, kesemua Pelan Akui ( PA ) keluaran Jabatan Ukur dan Pemetaan Malaysia telah pun menggunakan sistem kordinat Geocentric Datum of Malaysia 2000 atau lebih dikenali dengan GDM2000.

Ini sekaligus telah menggantikan sistem kordinat yang digunapakai sebelum ini iaitu State Cassini iaitu sistem kordinat yang mempunyai titik origin ( 0,0 ) tersendiri bagi setiap negeri.

Sistem kordinat GDM2000 ini adalah bagi menyeragamkan kordinat yang digunakan bagi seluruh negara Malaysia. Kini baik pelan PA keluaran JUPEM Johor atau pun JUPEM Kelantan yang dikeluarkan bermula tahun 2009, kordinat yang digunakan adalah selaras dan sama sistemnya.

Perlu diakui sebagai pengguna dan juga pelanggan tetap pelan PA JUPEM ini, kami sebagai jurukur tanah amat mengalu-alukan perubahan sistem yang lebih selaras ini. Sistem kordinat GDM2000 dengan mudah pula boleh ditukarkan nilainya kepada sistem kordinat GPS yang menggunakan, darjah, minit dan saat bagi dua garisan LATITUDE dan LONGITUDE ( garisan bujur dan melintang paksi bumi ). 

* Update : Contoh foto Pelan Diperakui ( PA ) yang dilampir di atas adalah sekadar contoh format pelan PA yang pernah diterbitkan oleh JUPEM sebelum ini. Tapi selaras dengan komen-komen dan kritikan yang diterima dari pelanggan terutamanya dari kalangan jurukur tanah, pihak JUPEM sudah pun menukar kembali pelan PA hampir kepada format lama yang ada ditulis nilai jarak & bearing di atas setiap garisan sempadan lot.

Rabu, 4 Mei 2016

MEMBUAT STATION CONTROL POINT SECARA RESECTION



( KLIK FOTO UNTUK ZOOM BESARKAN )

Mengikut amalan biasa ukur tanah apabila hendak membuat satu ‘station control point’ ( stn / cp ), alat ukur iaitu alat total station perlu dipasang dan disetkan di atas satu station yang telah sedia ada dan kemudiannya di ikat bearing belakang ( back bearing ) kepada station yang lain yang ada di belakangnya. 

Contohnya seperti gambarajah di atas, jurukur akan memasang alat total station di atas station 2 kemudian bearing belakang di ikat kepada station 1. Selepas itu barulah satu station baru iaitu station 3 dibuat dan dibaca observation bearing, vertical* dan jaraknya ( slope distance* & horizontal distance ).

* tujuan dibaca vertical dan slope distance adalah untuk mengira ketinggian aras laras station tersebut secara tackymeter.

Ahad, 17 April 2016

GRADIAN ATAU KECERUNAN BAGI SLOPE BUKIT DAN JALAN


Di dalam kerja Ukur Kejuruteraan bagi kerja tanah / 'earthwork' iaitu kerja-kerja penyediaan tapak pembinaan samada dalam projek pembinaan bangunan, taman-taman perumahan, empangan dan juga jalan atau lebuhraya, pasti akan ada tempat-tempat tertentu yang perlu dibuat cerun atau lebih mudah disebut sebagai 'slope'.

Jika kawasan tapak pembinaan itu merupakan kawasan berbukit, apabila melakukan kerja pemotongan tanah bukit, slope-slope yang perlu dibuat mungkin akan bertingkat tingkat tingginya. Setiap slope itu akan mempunyai 'gradian' atau 'kecerunan' tersendiri yang telah ditandakan di dalam pelan oleh jurutera rekabentuk bertujuan menjamin kestabilan tanah bukit itu selepas kerja pemotongan tanah dilakukan.

Gradian atau kecerunan slope ini akan ditandakan dengan kadar nisbah antara 'ketinggian' dan 'jarak' dari kepala slope ( top ) dengan kaki slope ( toe ).