Sabtu, 4 Mac 2023

HAK LALULALANG TANAH SEKSYEN 390 KANUN TANAH NEGARA 1965

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 


( Panduan Permohonan Hak Lalulalang Tanah )

Sejak kebelakangan ini apabila harga rumah semakin meningkat di pasaran, tanah-tanah yang dahulunya adalah tanah pertanian untuk kebun getah atau kelapa sawit yang sudah tidak produktif lagi semakin menjadi pilihan dijadikan tapak bagi rumah kediaman.

Bagi tanah pertanian yang telah pun ditukar status menjadi tanah kediaman atau bangunan mungkin tidak timbul masalah kerana menjadi syarat wajib disediakan satu rezab jalan lebar 40 kaki untuk dijadikan laluan keluar masuk bagi setiap pemilik tanah Tetapi yang sering menjadi isu bagi pemilik tanah yang hanya berkongsi hakmilik dalam tanah yang masih berstatus pertanian adalah laluan untuk keluar masuk. Apalagi kalau tanah bahagiannya berada di sebelah belakang lot tanah tersebut. Untuk membina sebuah rumah mungkin tidak ada masalah tetapi untuk laluan keluar masuk ke rumahnya dari jalan besar ini yang bermasalah. Oleh sebab tidak pernah dibuat satu pelan pecahan bahagian tanah yang siap sedia satu rezab jalan bagi kegunaan semua pemilik seringkali pemilik tanah yang berada di bahagian hadapan akan membina rumah dengan menutup habis tanah bahagiannya. Dia tidak mahu kerugian akibat daripada perlu memberikan sebahagian tanahnya untuk dijadikan sebagai jalan masuk bagi pemilik di belakang. Oleh sebab dia tak perlukan jalan masuk untuk ke rumahnya jadi inilah yang menjadi punca atau isu sebab apa dia kena bagi tanah untuk buat jalan sedangkan dia tak perlu guna pun jalan tersebut. Pemilik tanah dibelakang perlu lalu atas tanah bahagiannya tetapi dia tidak pula perlu lalu atas tanah sesiapa untuk keluar masuk dari rumahnya. Jadi dia berasa tidak adil jika dia perlu korbankan tanah bahagiannya untuk dijadikan sebagai jalan masuk. Dengan harga pasaran tanah dan rumah pada waktu sekarang dinilai dalam keluasan kaki persegi, dia akan kerugian berpuluh ribu ringgit jika dia perlu berikan sebahagian tanahnya untuk dijadikan jalan masuk yang dia sendiri tak guna walaupun hanya selebar 10 kaki.

Isu jalan masuk inilah yang seringkali menjadi punca perbalahan dan pergaduhan sesama pemilik tanah yang berkongsi hakmilik.

Mungkin kebanyakan pembaca atau pemilik tanah tidak tahu yang sebenarnya dalam akta Kanun Tanah Negara di bawah seksyen 390, pemilik tanah boleh membuat permohonan rasmi kepada pihak pentadbir tanah untuk mewujudkan satu laluan bagi kegunaan pemilik tanah.

Permohonan ini perlulah dibuat sendiri oleh pemilik tanah dengan lampiran :

Borang 28A atau 28C ( 3 salinan )

Sijil Carian Rasmi ( 1 salinan yang asal )

Geran Tanah ( 1 salinan )

Cukai semasa ( 1 salinan )

Dan pelan lakaran kedudukan jalan ( 5 salinan )

Sila rujuk foto gambarajah dibawah untuk carta aliran tindakan yang akan dibuat oleh pihak pentadbir tanah / pejabat tanah.


( carta aliran permohonan hak lalulalang )

______________________________________________________________


Seperti biasa jika anda ada keperluan untuk membuat apa-apa urusan ukur tanah ke atas tanah anda bolehlah hubungi kami melalui saluran yang telah diberikan disini. Untuk lebih mudah kirim sahaja pertanyaan tersebut melalui telefon dengan kiriman mesej melalui aplikasi WhatsApp ke nombor :

( klik nombor di bawah )


012-3949064 ( JT Klang )


SEKIAN, TERIMA KASIH




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PERINGATAN :-

PEMBACA yang mahu menulis di ruang komen PERLU MENULIS nama ID atau menulis 'NAMA SAMARAN'. Sebarang ulasan dan pertanyaan dari 'TANPA NAMA' akan dihapuskan. Penggunaan bahasa perlulah yang penuh DAN berhemah. Penulisan dengan gaya BAHASA SMS yang tidak difahami AKAN DIHAPUSKAN